ברוכים הבאים לאתר החדש של בית ספר "גורדון" קרית אתא
הגורדוניוז שלנו מסכם את אירועי החודש שחלף בבית הספר "גורדון" סביב חמישה נושאי ליבה: ערכים וזיכרון – צוין יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל בפעילויות סובלנות וקבלת האחר, ויום זכויות הילד צוין בטקסים, בלמידה על זכויות ואחריות ובהנחיית תחנות פעילות. אוריינות ושפה – נמשכה רכישת הקריאה החווייתית באמצעות הקניית צלילים יצירתית וסיפורים על חשיבות הכתיבה כמו כן, התקיים שיתוף פעולה בין השכבות ללימוד בחירת ספרים וכתיבת המלצות. מורשת וחקר המקום – התלמידים חקרו את נוף בית הספר (טבעי ומלאכותי) כחלק מהמורשת המקומית, ונערך ביקור לימודי במוזיאון קריית אתא לחקר עברה ההיסטורי של העיר (א.ת.א.). יוזמות וכלכלה – נערכו יוזמות מעשיות כמו הפעלת "בית קפה גורדון" לגיוס תרומות תוך ניהול קופה ואחריות, ותרגול מיומנויות חשבון ועצמאות באירוע חברתי. בטיחות בדרכים – הושם דגש על זהירות בדרכים בשבוע מרוכז שכלל למידה תיאורטית ותרגול מעשי.
ועכשיו פנינו קדימה: הוכרז על מבצע לאיסוף מצרכים עבור חיילים פצועים, החלה תחרות "החנוכייה הממוחזרת שלי" בסימן אחדות ושותפות, והתחילה תורנות ניקיון בית ספרית מובנית (א' ביום א', ב' ביום ב', ג' ביום ג', ד' ביום ד', ה' ביום ה', ו' ביום ו')).
.
בשיעור מורשת בכיתה ג׳1 עם המורה חן גבע, יצאנו לחקור את הנוף של בית הספר שלנו!
למדנו שיש שני סוגים של תצורות נוף: נוף טבעי ונוף מלאכותי.
👣 אחרי שלמדנו בכיתה על ההבדלים ביניהם, יצאנו אל חצר בית הספר כדי לבדוק בעצמנו מה אנחנו רואים סביבנו.
חיפשנו עצים, שיחים, סלעים ופרחים – אלה תצורות נוף טבעי, שנוצרו על ידי הטבע.
וגילינו גם מבנים, ספסלים, גדרות ומגרש משחקים – כל אלה הם נוף מלאכותי, כי האדם יצר אותם.
🔍היה מעניין לגלות כמה דברים שונים אפשר לראות ממש כאן, קרוב אלינו, אם רק עוצרים ומתבוננים!
בסוף השיעור דיברנו על כך שהנוף שסביבנו הוא חלק מהמורשת שלנו – הוא מספר סיפור על המקום שבו אנחנו חיים, על מה שהיה כאן פעם, ועל מה שבחרו לבנות ולשמור עד היום.
🌿 זה היה שיעור מלא סקרנות, גילויים והמון אהבה לטבע ולבית הספר שלנו!
בכיתה א’2 של זיוה הקשבנו לסיפור המקסים “האריה שלא ידע לכתוב” מאת מרטין בלטשיט. הילדים גילו יחד עם האריה כמה חשוב לדעת לכתוב, וכיצד הכתיבה פותחת עולם חדש של תקשורת, רגשות ודמיון.
לאחר הקריאה, יצאו ילדי הכיתה ליצירה מהנה במיוחד וכתיבה – הם הכינו אריות צבעוניים ומדליקים מפסי נייר, יחד עם החונכים מכיתה ו’.
הייתה זו חוויה מלאת למידה, יצירתיות ושיתוף פעולה, והילדים הביעו כמה הם נהנים לעבוד עם החונכים האהובים עליהם בכל פעם מחדש.
פעילות דרך אתר סייפסקול.
יום הזיכרון ליצחק רבין
תלמידי כיתה ו-2 ציינו בטקס מרגש את יום הזיכרון ליצחק רבין .
30 שנה עברו.
לרגל יום הזיכרון ליצחק רבין צפינו בכיתה א’2 בסרטון מרגש שהציג את סיפור חייו ופועלו של רבין בדרך שמתאימה לילדים. דרך הסיפור למדנו על חשיבות השלום, הקשבה וכבוד הדדי.
לאחר מכן שיחקנו במשחק מיוחד שהראה לנו כמה כולנו שונים זה מזה – ובכל זאת, יש הרבה דברים שמחברים בינינו כחברים וככיתה אחת גדולה.
סיימנו את היום בשיר “בואו נעשה שלום קטן” ובפעילות כתיבה אישית, שבה כל ילד וילדה כתבו איך הם יכולים לעשות שלום – בבית, בכיתה ובלב.
הייתה זו חוויה משמעותית ומלמדת על כוחו של שלום קטן שעושה שינוי גדול.
בכיתה ו'4 של יערית התקיימה למידת עמיתים בנושא סבלנות ורצח יצחק רבין. והילדים עבדו בשיתוף פעולה תוך שיחה מכבדת והקשבה הדדית.
הפעילות אפשרה לתלמידים לבחון את משמעות האירוע ההיסטורי ואת השלכותיו על החברה בישראל לאחר הרצח.
התלמידים חילקו ביניהם משימות, החליפו דעות ושיתפו ידע ממקורות שונים. הם תרגלו מיומנויות של ניסוח שאלות ופתיחת מרחב לדעות מגוונות. תוך כדי העבודה נראו ניסיונות אמיתיים להבין לעומק את המקום של סובלנות בחיי היומיום. המפגש הדגיש את חשיבותה של התבוננות משותפת באירועים משמעותיים מהעבר.
הילדים ציינו כי החוויה חידדה אצלם את ההבנה שהשיח שהם יוצרים משפיע על האווירה הכיתתית ועל היכולת של כל אחד להרגיש בטוח.
את יום הזיכרון ליצחק רבין ציינו בכיתה א'1 של נטלי בשיח על אישיותו ונקודות ציון חשובות בחייו. בהקשר זה, קראנו את הספר ״דירה להשכיר״ מאת לאה גולדברג ושוחחנו על שונות, על החיים במשותף למרות המחלוקות ועל קבלת האחר וראיית הטוב!
היונה בסיפור הסכימה לגור עם כולם. היא חיפשה את הטוב בכל אחד ואחת וזה מה שהפך אותם לשכנים טובים ומאושרים.
בעקבות זאת, הילדים קיבלו איור של יונה והתבקשו לכתוב איזו תכונה טובה היונה הייתה מוצאת בך, אילו פגשה אותך. בנוסף, הילדים ציינו תכונה אחת חיובית של החבר/ה שיושב/ת על ידם.
קבלת האחר וסובלנות הם המפתח לחברות טובה ולחיים מאושרים יחד. בבניין, בגן, ובכיתה.
שבוע הזהירות בדרכים בבית ספר גורדון נחתם בהצלחה והותיר אחריו תלמידים מלאי ידע וכלים מעשיים. את השבוע כולו הובילו חברי ועדת זה"ב הנהדרים של בית הספר, בהובלת שלי, שהשקיעו זמן רב בהכנת מצגות מרתקות ומותאמות במיוחד לתלמידי כיתות א' ו-ב'.
לאחר הלמידה בכיתות, יצאו התלמידים לתרגל את הכללים בפועל ורכבו בהנאה על כלי האופניים של בית הספר במגרש הזה"ב.
אין ספק שתלמידי בית ספר גורדון ירכבו מעתה בדרכים בטוחות יותר וישתמשו תמיד באביזרי הבטיחות. היה זה שבוע מעשיר ומלא כיף!
תלמידי כיתה ו'3 של המורה שלי, יצאו השבוע לביקור לימודי ומרתק במוזיאון קריית אתא, שם צללו לעברה המפואר של קרית אתא.
התלמידים נהנו מהמפגש המרגש עם המתנדבות הוותיקות ששיתפו בסיפורים אישיים על החיים בקרית אתא מאז קום המדינה. התלמידים הקשיבו מרותקים לחוויות שמעבר לספרי ההיסטוריה, בחנו חפצים עתיקים ששמורים במוזיאון ואף העלו הצגות קצרות ששחזרו רגעים מן העבר.
האם ידעתם? במהלך הביקור למדנו כי שמה המקורי של העיר היה כפר עטה, וכי שמה הנוכחי, קריית אתא, מכיל ראשי תיבות היסטוריים: א.ת.א. – אריגים תוצרת ארצנו!
התלמידים נהנו מאוד מכל הפעילויות, יצאו מלאי ידע חדש וחיבור עמוק לשורשי המקום.
בכיתה שלנו, מידי שבוע לומדים את עולם הצלילים בדרך חווייתית, יצירתית ומרגשת, ההופכת את תהליך רכישת הקריאה להרפתקה של ממש. הילדים צוללים אל תוך עולם האותיות והצלילים, בדרך של יצירה, סיפורים, שירים, משחקים ופעילויות חווייתיות.
בכל שבוע “נולד” צליל חדש והכיתה מקבלת אותו כמו אורח מיוחד. על פי הפדגוגיה הייחודית הבית סיפרית "חינוך ליצירתיות ובאמצעותה", הקניית הצלילים הופכת לחוויה של ממש.
בדרך זו, מלאה קסם, יצירתיות ומשמעות – הופכים הצלילים לבסיס יציב לקראת מסע הקריאה של מילים וסיפורים.
קיימנו מפגש מיוחד ומרגש בין שתי כיתות, ג’1 עם המורה חן וב’3 עם המורה מורן. מטרת המפגש הייתה להכיר לתלמידי כיתה ב’ דרך נעימה וקלה לבחור ספר בצורה הטובה ביותר בעזרת מנחי הקריאה הצעירים מכיתה ג’.
תלמידי ג’1 שכבר צברו ניסיון בקריאה ובהיכרות עם ספרים שונים, הכינו הדרכה מיוחדת: למדו איך מזהים ספר שמתאים לנו? מה כדאי לבדוק בכריכה האחורית? האם חשוב לדפדף קצת לפני שמתחילים? והאם אפשר לבחור ספר רק כי הוא מצחיק אותנו מהשם?
הם חילקו טיפים, שיתפו מניסיון אישי והפכו את בחירת הספר לחוויה מלאת עניין.
אחרי ההדרכה, כל זוג (תלמיד מכיתה ג’ + תלמיד מכיתה ב’) בחרו יחד ספר מהספרייה. הם התיישבו בפינות שונות בבית הספר, קראו יחד, עצרו להסביר מילים חדשות והתרגשו מהעלילה.
בסיום הקריאה, תלמידי ב’ כתבו המלצה אישית במחברת שלהם: על מה הספר, למה אהבו אותו ואיך הוא גרם להם להרגיש. התלמידים מכיתה ג’ עזרו בניסוח, עודדו והאירו את הכתיבה.
המפגש הסתיים בתחושת הצלחה גדולה. הילדים הרגישו שהם לא רק קראו ספר, אלא גם למדו כישורי בחירה, שיתפו פעולה ונהנו מחוויה משותפת מקרבת.
אין ספק – ככה נראית למידה אמיתית ומרגשת!
הפסקה טעימה ראשונה בכיתה א’ – חוויה מתוקה של למידה והנאה.
אירוע מרגש שסימן עבור הילדים שילוב מיוחד בין עצמאות, למידה וחוויה כיפית.
הילדים רכשו קופונים מראש, הם למדו לחשב את הסכום הנדרש, להבין מתי יש עודף ומתי אין צורך בו - הזדמנות מצוינת לתרגל מיומנויות חשבון בצורה חווייתית ומלאת משמעות.
לאחר רכישת הקופונים יצאו הילדים לדוכנים, בחרו מטעמים טעימים ונהנו לאכול יחד בחצר בית הספר.
הייתה זו הפסקה מלאה בשמחה, עצמאות וקצת מתמטיקה על הדרך – בדיוק כפי שילדי א׳ אוהבים.
תלמידי שכבת ו' הובילו את "בית קפה גורדון" ביום ההורים.
הילדים יזמו והפכו את המרחב הבית ספרי למקום מלא תנועה. הם אספו מאפים מהבית וארגנו אותם באופן מסודר.
הם הפגינו אחריות ומסירות בכל שלבי ההקמה וההפעלה, החל משמירה על ניקיון וכלה בניהול קופה מסודרת.
הילדים השתמשו בכושר השכנוע שלהם כדי להסביר להורים על מטרת המיזם ועל חשיבות התרומה למסיבת הסיום.
ההצלחה יצרה בקרב התלמידים תחושת מסוגלות חזקה והוכיחה כי עבודה משותפת יש בה הרבה טוב.
יום זכויות הילד
תלמידי כיתה ג'3 לקחו חלק והשתתפו בטקס יום זכויות הילד. בנות הכיתה רקדו, התרגשו וריגשו. "ביום זכויות הילד אנו זוכרים שלכל ילד וילדה מגיעים ביטחון, כבוד, הקשבה והזדמנות לחלום ולהגשים".
כיתה ו'4 הציגה בשיתוף עם כיתה ג'2 את טקס יום זכויות הילד. התלמידים רקדו ושרו לאחר הכנות משותפות שהדגישו את זכויות וחובות הילדים .אחריו התקיימה הפסקה פעילה שבה תלמידי השכבה הנחו תחנות מגוונות בנושא לשכבות השונות.
ביום זכויות הילד התמקדו תלמידי כיתה ה׳1 של מור באמנה הבית־ספרית, המתארת את זכויות כל תלמיד ותלמידה בקהילה שלנו. יחד הם קראו, דנו והעמיקו במשמעות הזכויות בחיי היום־יום.
לאחר מכן עבדו בקבוצות ויצרו "זכויות חדשות" שמבטאות את הערכים שהם רוצים לראות בבית הספר ,כבוד, הכלה, ביטוי אישי, סביבה בטוחה וחברות.
היצירתיות והמעורבות של תלמידי ה׳1 הפכו את הפעילות למשמעותית במיוחד הזכויות שיצרו משקפות את רצונם להשפיע ולעצב קהילה טובה יותר
תלמידי כיתה א’2 למדו על יום זכויות הילד בדרך חווייתית, משמעותית ומעוררת מחשבה.
השיעור נפתח בדיון על מושגי זכות ואחריות, מתוך התקנון הבית־ספרי והחיים היומיומיים של הילדים. לאחר מכן צפו התלמידים בסרטון קצר ושוחחו על החשיבות של שמירה, תמיכה וזכותם של כל ילד וילדה לגדול בביטחון ובאהבה.
בהמשך, הילדים צפו בתמונות, זיהו סיטואציות מוכרות מחייהם, ויצרו חיבורים אישיים בין הזכויות לבין המציאות.
בסיום, התקיימה פעילות מסכמת מיוחדת: כל ילד וילדה יצרו “כיס לב” אישי, ובתוכו הדביקו וכתבו את הזכויות שהן לדעתם החשובות והמשמעותיות ביותר. הכיסים עוצבו ביצירתיות רבה, ושיקפו את הערכים שכל אחד בחר לשמור בליבו.
השיעור הסתיים בהאזנה לשיר “עודני ילד” ודיון קצר על הקשר בין מילות השיר לזכויותיהם.
באווירה רגועה ומשותפת, הילדים למדו בדרך פשוטה ומותאמת מהי זכות, מדוע חשוב להכיר אותה, וכיצד כל אחד ואחת יכולים לשמור על עצמם ועל חבריהם.
בכיתה א'1 של נטלי, הקניית הצלילים הופכת להרפתקה יצירתית במיוחד.
בעקבות הצליל ד׳ של דג, השיעור הפך למסע דמיוני אל מעמקי הים. הילדים הפכו ליוצרים קטנים של קסם מימי. כל ילד וילדה קיבלו על עצמם ליצור דג קסום משלהם. כל דג שיקף את דמיונו של הילד שיצר אותו והדגים היו מגוונים וצבעוניים בדיוק כמו עולם הים האמיתי. שיאו של המסע היה הרכבת המובייל הכיתתי. כל "דג-קסם" נתלה על המובייל וביחד הם יצרו תצוגה מרהיבה של צבע ותנועה. המובייל התלוי בתקרה הוא כעת לא רק קישוט יפהפה, אלא גם תזכורת מתמדת לחשיבות הצלילים ולדרך המיוחדת שבה הם פותחים דלת לעולם של מילים ויצירה.
דרך יצירתית זו להטמעת הצליל ד׳ מוכיחה שלימוד ראשית הקריאה יכול וצריך להיות חוויה מעשירה, שמפעילה את הידיים, את הדמיון ואת הלב. כשהצליל הופך לדג קסום – הזיכרון נשאר לשנים רבות.
במסגרת שיעורי שפה ולסיכום הפרק "המסע בשכונה שלי", התלמידים בכיתה ג'3 של דקלה הציגו בדרך יצירתית את תהליך הלמידה שלהם באמצעות ציור מפה, סרטון ומצגת והפגינו חשיבה, סקרנות ויצירתיות.